Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Dubbelbössan bildades i maj 2008 med avsikt att ta över fastigheterna Dubbelbössan 6 och 7 samt Studsaren 12 i Hjorthagen vilket också skedde under vintern 2010.

Bostadsrättsföreningen Dubbelbössan omfattar tre stycken trevåningshus med källare på lika många gatuadresser Dianavägen, Artemisgatan och Skogvaktargatan. I hela föreningen finns sammanlagt 55 lägenheter och 13 kommersiella lokaler som tex restauranger, tobaksaffär, frisör och skönhetssalong. Husen ligger så att en lugn och trivsam innergård bildas.

Arkitekten Edvin Engström, för övrigt en av landets absolut främsta funkisarkitekter som också ritade den berömda ”vita staden” i Södra Ängby, har formgivit de tre smalhusen som vackra, intima och renodlade huskroppar långt ifrån den tidens annars lättvindigt och fort byggda hyreshus.

Föreningen har genom ombildningen fått ett stambytt hus i väldigt gott skick, det sistnämnda beror till stor del på arkitekten som redan vid ritbordet förstod att ange högsta standard och kvalitet på byggmaterialet och konstruktion.